L’Ajuntament licita l’auditoria del servei d’abastament d’aigua de Sorea i de transport públic de Moventis

Botella d'aigua servida al darrer Consell de Mira-sol. A la segona imatge, Mercè Conesa parla amb el president del grup Moventia, Miquel Martí. Fotos: Jordi Pascual

Al 2019 venç el contracte del servei d’abastament d’aigua que l’Ajuntament manté amb Sorea des de l’any 1974. És per això que el consistori ha tret a concurs públic una auditoria per fer una diagnosi tècnica i de gestió i una valoració econòmica dels serveis així com aconseguir el suport i assistència tècnica per liquidar el contracte. Ho fa amb una licitació que s’ha fet pública aquest dijous i que va acompanyada de les mateixes accions per al servei de transport urbà, que venç aquest any però que, tal com va dir la tinenta d’alcalde encarregada, Cristina Paraira, es prorrogarà perquè la propera licitació la faci l’Àrea Metropolitana (AMB).

Es tracta d’un contracte dividit per lots i que tindrà una durada, un cop es formalitzi al voltant del novembre si se segueixen els terminis marcats, d’un any. Un 85% de la valoració respon a l’oferta econòmica, mentre el 15% resant s’atorga en funció de l’experiència dels llicenciats en dret i enginyeria i en econòmiques per al servei d’abastament d’aigua i en administració pública per al de transport públic. Es parteix amb un pressupost de licitació, segons figura al Perfil del Contractant del consistori, de 144.812,80 euros (amb IVA).

La possible municipalització del servei d’aigua

Pel que fa al servei d’aigua, segons el plec tècnic que acompanya la licitació, a Sant Cugat hi ha 36.918 abonats, un 92% dels quals són llars. De fet, el consum domèstic i comunitari representa 4,3 milions dels 6,6 milions de metres cúbics consumits a la ciutat entre l’octubre del 2015 i el setembre del 2016. L’ATLL n’és la principal concessionària ja que aporta 5,3 milions de metres cúbics del riu Ter i 2,2 del Llobregat dels 7,9 consumits durant un any. La majoria de la xarxa (336 dels 497 quilòmetres de canonades) són conduccions de Fosa tot i que continua restant en tercera posició, per darrere del PVC, un 55 quilòmetres de fibrociment, que conté amiant.

En aquest cas, el resultat de l’auditoria serà un dels elements a tenir en compte de cara a la possible municipalització del servei d’abastament d’aigua. L’estudi d’aquesta possibilitat va ser aprovat per unanimitat al Ple de juliol del 2015. Des de llavors s’ha constituït una taula de treball, la inoperativitat de la qual ha estat denunciada diversos cops per la CUP-PC en sessió plenària. De fet, aquest ha estat de moment l’únic partit en encetar la seva pròpia campanya en favor de la municipalització i en el marc de la seva reivindicació a nivell de l’AMB.

Si bé, representants d’arreu de la comarca del PSC, En Comú i ERC van participar a la manifestació en favor de la gestió pública de l’aigua que es va fer al març a Terrassa. Els cupaires pretenen que al final sigui la ciutadania la que prengui la decisió en una consulta popular. Alerten, però, que Sorea ja ha començat la seva pròpia campanya augmentant la presència pública i en patrocinis d’actes. Pau Ortínez, representant d’Aigua és vida, va explicar a elCugatenc que, més enllà del que digui l’estudi de viabilitat, la decisió sempre acaba sent política i pot contradir els números plantejats en l’anàlisi.

La renovació del contracte de transport públic

Pel que fa a la gestió del transport urbà col·lectiu, és a dir, al servei d’autobús, Moventis ha aconseguir un benefici de 458.212 euros al 2015 i de 129.578 al 2016 gràcies a les subvencions per explotació anuals de prop de tres milions atorgades pel consistori i que permeten fer front a un dèficit d’explotació de 2,6 i 2,9 milions respectivament. En aquest cas, el contracte venç aquest any tot i que serà prorrogat perquè, des del 2010, ha de ser licitat per l’AMB. Un cop acabat, es licitarà de nou el servei.

Segons el plec de clàusules tècniques, al 2016 s’ha augmentat en 50.000 el nombre d’usuaris fins situar-se en 1,14 milions. La flota està formada per 22 vehicles, quatre dels quals són híbrids i un elèctric. Tots ells estan adaptats per a persones amb mobilitat reduïda. En el darrer any s’han fet prop de 139.000 viatges que han estat possibles gràcies a una plantilla de 44 conductors, tots ells amb formació de conducció eficient aplicada al transport col·lectiu urbà.

El contracte amb Moventis es va aprovar al Ple d’octubre del 1982. Des de llavors ha hagut revisions anuals ja que han hagut canvis com l’entrada a l’Autoritat del Transport Metropolità al 2001, el Pla Tècnic de Millores i Inversions del 2003 així com la incorporació de nous vehicles, l’increment de trajectes i la creació de noves línies. En la renovació del contracte la gestió podrà ser municipal o en mans de l’AMB, en funció de si Sant Cugat acaba entrant a la zona 1 i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) passa a fer-se càrrec del servei urbà.

La nova concessionària també haurà de tenir en compte la possible implementació del transport a demanda. La setmana passada es va posar en marxa una prova al barri de Can Barata i ja hi ha sobre la taula una proposta de l’Associació de Municipis pel Transport Urbà (AMTU) que planteja com podria funcionar un “transport a demanda de segona generació” per als barris de La Floresta i Les Planes.

Notícies relacionades